Error: [1024] Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the pods domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) /var/www/html/executives.se/public_html/wp-includes/functions.php 6114 Historiker - Hans Villius - executives.se
Kategorier
Journalister

Historiker – Hans Villius

Hans Villius var en svensk historiker, författare och TV-personlighet. Han föddes den 10 juli 1923 i Kalmar och avled den 22 juni 2012 i Täby.

Karriär:

  • Villius avlade en fil. dr. examen i historia vid Lunds universitet 1951.
  • Därefter började han arbeta vid Sveriges Radio 1957, där han producerade populära historiska dokumentärer och program.
  • År 1966 gick han över till Sveriges Television (SVT) och var chef för sektionen för dokumentärhistoria.
  • Han arbetade sedan på TV2 1969-1987 och Kanal 1 1987-1996.
  • Under sin karriär skrev han även ett flertal böcker om svensk historia, bland annat ”Karl XII:s ryska fälttåg” (1951) och ”Makten, äran och helvetet” (1959).

Verk:

  • Hans Villius var en pionjär inom radio- och TV-dokumentärer i Sverige.
  • Han är ihågkommen för sitt engagerande sätt att berätta om historia och för att göra den tillgänglig för en bred publik.
  • Hans populära dokumentärer och program bidrog till att öka intresset för historia i Sverige.
  • Några av hans mest kända verk inkluderar:
    • TV-serien ”1000 år – En svensk historia” (1980)
    • Dokumentärfilmen ”Alfred Nobel – Mr. Dynamite” (1983)
    • Boken ”Svart gryning” som handlar om Stockholms blodbad 1520

Arv:

  • Hans Villius lämnade ett viktigt arv efter sig inom svensk radio, TV och historiemassage.
  • Hans arbete har inspirerat generationer av historiker och dokumentärfilmare.
  • Han minns än idag för sin passion för historia, sin begåvning att berätta historier och sin förmåga att nå en bred publik.