Kategorier
Okategoriserade

Executive – Jan Carlzon

Jan Carlzon, född 25 juni 1941 i Nyköping, är en svensk företagsledare och riskkapitalist. Han är främst känd som VD och koncernchef för flygbolaget SAS 1981–1993.

Carlzon föddes i Nyköping och växte upp i Norrköping. Han tog civilekonomexamen vid Handelshögskolan i Stockholm 1964. Han började sin karriär inom resebranschen och var bland annat VD för Vingresor från 1974 till 1981.

Som VD för SAS ledde Carlzon företaget genom en period av stora förändringar. Han fokuserade på att förbättra servicen och göra SAS till ett mer konkurrenskraftigt företag. Han lanserade också begreppet “den delade hjärnan”, som innebar att SAS skulle fokusera på både passagerare och anställda.

Under Carlzons ledning blev SAS ett av de mest framgångsrika flygbolagen i Europa. Han lanserade också begreppet “moment of truth”, som innebar att varje kontakt mellan ett företag och en kund är en chans att göra ett gott intryck.

Carlzon avgick som VD för SAS 1993. Han har sedan dess arbetat som riskkapitalist och konsult. Han är också författare till flera böcker om företagsledning.

Carlzon är en av Sveriges mest kända och framgångsrika företagsledare. Han har haft ett stort inflytande på svenskt näringsliv och har gjort SAS till ett av de mest framgångsrika flygbolagen i världen.

Här är några av Jan Carlzons meriter:

  • VD för Vingresor 1974-1981
  • VD och koncernchef för SAS 1981-1993
  • Författare till flera böcker om företagsledning
  • Ledamot av Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademien

Carlzon är en viktig person i svensk historia och kultur. Han har inspirerat generationer av företagsledare och är en av de mest kända svenskarna i världen.

Några specifika förändringar som Carlzon gjorde under sin tid som VD för SAS:

  • Han lanserade begreppet “den delade hjärnan”, som innebar att SAS skulle fokusera på både passagerare och anställda.
  • Han fokuserade på att förbättra servicen och göra SAS till ett mer konkurrenskraftigt företag.
  • Han lanserade begreppet “moment of truth”, som innebar att varje kontakt mellan ett företag och en kund är en chans att göra ett gott intryck.

Carlzons förändringar hade ett stort inflytande på svenskt näringsliv och på hur företag idag ser på service och kundnöjdhet.

Böcker